LA REPRESENTACIÓ DE LA TERRA
ALBA ESCRIBANO
LA REPRESENTACIÓ DE LA TERRA
Que en sé?
- Que hi ha 6 continents ( Àsia, Àfrica, Oceanía, Amèrica, Antàrtida i Europa)
- Hi ha 5 oceans (Atlàntic, Pacífic, Índic, Glacial Àrtic i Glacial Antàrtic
- La major part del nostre planeta és aigua.
- Que la Terra es pot representar de diferents maneres (globus terraqüi, mapa, planisferi, mapamundi...)
-Les persones que disenyen els mapes es diuen cartógrafs.
-La forma de la Terra es geoide.
-La Terra gira constantement
-La Terra està inclinada hacia un costat
- Hi ha 4 punts cardinals (nord, sud, est, oest) que serveixen per orientar-nos
-Hi ha línies imaginàries que s'anomenen Meridians( el meridià pricipal meridia Greenwich ) i paral·lels (el paral·lel més important es el d'Equador )
1.Paral·lels (divideixen la Terra en sentit horitzontal)
2.Meridians (divideixen la Terra en sentit vertical i passen pels pols)
Què he après?
En el tema de La representació de la Terra he après moltes coses, per exemple que la forma de la Terra no és "rodona" sino que es geoide, es a dir, que està aixafada en els extrems.
També he après que els paral·lels són línies imaginaries i paral·leles que van d'est a oest i per tant divideixen la terra en dos hemisferis, hemisferi nord i hemisferi sud i que el meridians, són línies imaginaries que van de nord a sud i divideixen la Terra en dos hemisferis, el hemisferi est i l'hemisferi oest. El trópic de Càncer i el trópic de Capricorn són dos paral·lels que estan situats el primer, al hemisferi nord i el segon, al hemisferi sud. El cercle polar àrtic (nord) i cercle antàrtic (sud), també són paral·lels que es troben al nord i al sud respecte a l' Equador. Hi ha 180 paral·lels i 360 meridians.
També he aprés que la latitud mesura la distància entre qualsevol punt de la Terra a l'Equador, i es mesura en graus, minuts i segons, la longitud mesura la distancia entre un punt de la Terra i el Meridià de Greenwhich (meridià 0), que també es mideix en graus, minuts i segons. Per tant, les coordenades geogràfiques, latitud i longitud, fan possible localitzar qualsevol lloc a la superfície terrestre. El Cesc ens va ensenyar com localitzar ciutats i llocs de la Terra utilitzant les coordenades.
També he après que són el cartògrafs i quina es la seva funció, que són les projeccions cartogràfiques i els tipus de projeccions que hi ha (cilíndriques, còniques, planes). Dos cartògrafs molt importants van ser Mercator i Peters, aquest cartografs, en les seves projeccions no mostraven els països tal com estan situats en la realitat perquè ells pensaben que el país que estigués més a prop de l'Equador és el més ben representat.
Mercator va néixer abans que Peters, les representacions cartogràfiques de Mercator deformaven les distáncies entre els meridians, la projecció de Mercator respetava la forma dels continents, però no les mides.
Peters, la seva projecció s'ajustava més a la relitat però es podria dir que "estirava els continents", es a dir, els feia més allargats de lo normal, per tant, no s'ajusta totalment a la realitat.
He après una cosa que no sabia, trobar les distancies entre dos punts en un mapa, que es la escala gràfica i com utilitzarla, al principi hem costava una mica però desprès ja la vaig saber utilitzar, i he pogut calcular la distància entre distintes ciutats que ens indicava el Cesc. Una escala gràfica es la representació dibuixada en un mapa de la escala unitat per unitat, es representa en una línia recta, dividida en parts iguals, i cada segment indica la relació entre la medida de la representació i la realitat. La escala facilita la lectura dels mapes perquè podem veure la relació entre les distàncies del mapa i les reals.
També he après que els paral·lels són línies imaginaries i paral·leles que van d'est a oest i per tant divideixen la terra en dos hemisferis, hemisferi nord i hemisferi sud i que el meridians, són línies imaginaries que van de nord a sud i divideixen la Terra en dos hemisferis, el hemisferi est i l'hemisferi oest. El trópic de Càncer i el trópic de Capricorn són dos paral·lels que estan situats el primer, al hemisferi nord i el segon, al hemisferi sud. El cercle polar àrtic (nord) i cercle antàrtic (sud), també són paral·lels que es troben al nord i al sud respecte a l' Equador. Hi ha 180 paral·lels i 360 meridians.
També he aprés que la latitud mesura la distància entre qualsevol punt de la Terra a l'Equador, i es mesura en graus, minuts i segons, la longitud mesura la distancia entre un punt de la Terra i el Meridià de Greenwhich (meridià 0), que també es mideix en graus, minuts i segons. Per tant, les coordenades geogràfiques, latitud i longitud, fan possible localitzar qualsevol lloc a la superfície terrestre. El Cesc ens va ensenyar com localitzar ciutats i llocs de la Terra utilitzant les coordenades.
També he après que són el cartògrafs i quina es la seva funció, que són les projeccions cartogràfiques i els tipus de projeccions que hi ha (cilíndriques, còniques, planes). Dos cartògrafs molt importants van ser Mercator i Peters, aquest cartografs, en les seves projeccions no mostraven els països tal com estan situats en la realitat perquè ells pensaben que el país que estigués més a prop de l'Equador és el més ben representat.
Mercator va néixer abans que Peters, les representacions cartogràfiques de Mercator deformaven les distáncies entre els meridians, la projecció de Mercator respetava la forma dels continents, però no les mides.
Peters, la seva projecció s'ajustava més a la relitat però es podria dir que "estirava els continents", es a dir, els feia més allargats de lo normal, per tant, no s'ajusta totalment a la realitat.
He après una cosa que no sabia, trobar les distancies entre dos punts en un mapa, que es la escala gràfica i com utilitzarla, al principi hem costava una mica però desprès ja la vaig saber utilitzar, i he pogut calcular la distància entre distintes ciutats que ens indicava el Cesc. Una escala gràfica es la representació dibuixada en un mapa de la escala unitat per unitat, es representa en una línia recta, dividida en parts iguals, i cada segment indica la relació entre la medida de la representació i la realitat. La escala facilita la lectura dels mapes perquè podem veure la relació entre les distàncies del mapa i les reals.
He après a fer un rellotge solar i quin sistema utilitza aquest per donar l'hora, tambè a orientarme amb una brúixola feta a mà.
He après a localitzar geocaching que són tresors ocults per tot el món.
Com ho he après?
Totes aquestes coses que hem après, el Cesc ens les ha ensenyat de diferents maneres, amb explicacions a la classe, a partir de vídeos que havia en cada apartat de La representació de la Terra, com per exemple Cartografieitor (aquest vídeo servia per aprendre coses sobre els cartògrafs), amb Candace (amb aquest he après les coordenades...), jocs en la pissarra digital i manualitats (rellotge solar, bruixola).
Per fer el rellotge solar hem utilitzat cartró, fil o llana, una plantilla d'un rellotge solar i pegament. Primer he tallat el cartró a la medida de la plantilla i ho vaig doblegar per la meitat, després amb pegament he pegat la plantilla al cartró i amb una agulla he pasat el fil per el cartró i la plantilla ya enganxada, i per més subjecció vaig pegar amb cinta adhesiva el fil al cartró. I finalment ho vaig decorar amb mandales.
Per fer la brúixola he utilitzat suro, agulla i un imant. Primer vam tallar un tros del tapó de suro, i li vam clavar l'agulla per la meitat, després per elecció nostra, li vam posar un post-it de plàstic a la punta de l'agulla per fer l'efecte com si fos una fletxa. Després vam imantar la punta de l'agulla amb l'imant i la vam posar a una galleda d'escombraries que portava aigua i vam poder comprovar que la brúixola funcionava i girava bé indicant els punts cardinals.
També hem fet un treball en parelles sobre La representació de la Terra, per fer aquest treball alguns personatges de la serie Pinheas i Ferb ens donaven explicacions de les coses que teniem que aprendre, i a més a més, hem agut de buscar imformació per internet per poder fer alguns apartats del treball. Fent aquest treball, el Cesc ens ha ensenyat a utilitzar el Google Drive que es del creador de google i serveix perque puguis compartir el treball amb qualsevol persona i pogueu treballar alhora desde on vulguis.
En parelles o petits grups vam sortir al carrer a buscar geocaching que són tresors que estan amagats per tot el món, es troben a partir d'una aplicació que hem descarregat al mòbil, però abans ens vam registrar a l'ordinador. Al mòbil surten tots el geocaching que hi ha a prop teu, quan tu li cliques a un gegocaching en la aplicació et surt informació d'ell et diu si es petit, micro, gran, la última vegada que ha sigut trobat, fins i tot, tens un apartat de comentaris en la cual la gent comenta si es fàcil o dificil trobar aquest geocaching, i si el geocaching necessita manteniment. Si vols pots crear tú els teus propis. Jo vaig anar amb una companya de la classe (Ruth) i vaig trobr-ne deu, alguns magnètics, altres en un tub..., alguns els vam trobar ràpidament i altres ens van costar una mica més, però ha sigut molt divertit!!
No tot ho hem après amb l'ordinador, moltes vegades en ensenyava de la manera tradicional amb la pissarra, i el fet de que ens hagi ensenyat de tantes maneres diferents a mi m'ajuda molt perquè així me'n recordo més facilment i ha sigut més entretingut i les clases més dinàmiques.
Per fer el rellotge solar hem utilitzat cartró, fil o llana, una plantilla d'un rellotge solar i pegament. Primer he tallat el cartró a la medida de la plantilla i ho vaig doblegar per la meitat, després amb pegament he pegat la plantilla al cartró i amb una agulla he pasat el fil per el cartró i la plantilla ya enganxada, i per més subjecció vaig pegar amb cinta adhesiva el fil al cartró. I finalment ho vaig decorar amb mandales.
Per fer la brúixola he utilitzat suro, agulla i un imant. Primer vam tallar un tros del tapó de suro, i li vam clavar l'agulla per la meitat, després per elecció nostra, li vam posar un post-it de plàstic a la punta de l'agulla per fer l'efecte com si fos una fletxa. Després vam imantar la punta de l'agulla amb l'imant i la vam posar a una galleda d'escombraries que portava aigua i vam poder comprovar que la brúixola funcionava i girava bé indicant els punts cardinals.
També hem fet un treball en parelles sobre La representació de la Terra, per fer aquest treball alguns personatges de la serie Pinheas i Ferb ens donaven explicacions de les coses que teniem que aprendre, i a més a més, hem agut de buscar imformació per internet per poder fer alguns apartats del treball. Fent aquest treball, el Cesc ens ha ensenyat a utilitzar el Google Drive que es del creador de google i serveix perque puguis compartir el treball amb qualsevol persona i pogueu treballar alhora desde on vulguis.
En parelles o petits grups vam sortir al carrer a buscar geocaching que són tresors que estan amagats per tot el món, es troben a partir d'una aplicació que hem descarregat al mòbil, però abans ens vam registrar a l'ordinador. Al mòbil surten tots el geocaching que hi ha a prop teu, quan tu li cliques a un gegocaching en la aplicació et surt informació d'ell et diu si es petit, micro, gran, la última vegada que ha sigut trobat, fins i tot, tens un apartat de comentaris en la cual la gent comenta si es fàcil o dificil trobar aquest geocaching, i si el geocaching necessita manteniment. Si vols pots crear tú els teus propis. Jo vaig anar amb una companya de la classe (Ruth) i vaig trobr-ne deu, alguns magnètics, altres en un tub..., alguns els vam trobar ràpidament i altres ens van costar una mica més, però ha sigut molt divertit!!
No tot ho hem après amb l'ordinador, moltes vegades en ensenyava de la manera tradicional amb la pissarra, i el fet de que ens hagi ensenyat de tantes maneres diferents a mi m'ajuda molt perquè així me'n recordo més facilment i ha sigut més entretingut i les clases més dinàmiques.
Com m'han avaluat
Tot lo que hem fet de aquest asignatura m'ho han avaluat de diferents maneres. El Cesc m'ha avaluat a partir del treball-fitxa que hem fet en parelles sobre La representació de la Terra.
També m'han avaluat amb la realització d'un rellotge de sol que vam fer a la classe amb materials que tots podriem tindre a casa (cartró, fill o llana, dibuix imprès d'un rellotge solar) i amb la realització d'una brúixola que vam fer en parelles (suro, agulla, imant). I per últim amb un petit control tipus text que hi havia a la plataforma sobre els conceptes treballats a classe, aquest control no consistia en haver estudiat sino en haver estat atenta en la classe. A mi la veritat, en general, hem va anar bastant bè però intentaré millorar la nota del test cap al següent tema. També em avaluaran a partir d'aquest porfoli.
Jo crec que m'han avaluat correctament i a més m'he esforçat molt.
També m'han avaluat amb la realització d'un rellotge de sol que vam fer a la classe amb materials que tots podriem tindre a casa (cartró, fill o llana, dibuix imprès d'un rellotge solar) i amb la realització d'una brúixola que vam fer en parelles (suro, agulla, imant). I per últim amb un petit control tipus text que hi havia a la plataforma sobre els conceptes treballats a classe, aquest control no consistia en haver estudiat sino en haver estat atenta en la classe. A mi la veritat, en general, hem va anar bastant bè però intentaré millorar la nota del test cap al següent tema. També em avaluaran a partir d'aquest porfoli.
Jo crec que m'han avaluat correctament i a més m'he esforçat molt.
M'ha agradat molt fer aquest treball, ho trobo molt interesant i a la vegada divertit.
M'ha agradat la forma de donar les classes, penso que són molt dinàmiques.
uff quin treball, ja has agafat el que jo esperava de tu, el nivell que el teu germà va deixar. Es veu que has dedicat molt de temps i que has volgut fer una feina molt ben feta. felicitats.
ResponderEliminar