FEUDALISME


                                                   EL FEUDALISME


QUÈ EN SE?

La veritat és que com en sisè de primaria vam estudiar l'Edad Mitjana, i jo vaig fer un treball sobre aquesta època,  recordo algunes coses del feudalisme, també he escoltat al meu german quan ha repassat  el feudalisme per un examen de Història. Sé que és un sistema polític, social i econòmic que va surgir després de l'Imperi Romà,  durant l'Edad Mitjana.

La societat feudal estava formada per tres clases socials que eren jeràrquiques, clergat, noblesa i poble,  i dins aquestes clases podem distingir entre la clase privilegiada i la no privilegidada.

           Clase privilegiada:  Clergat i noblesa

           Clase no priviliegiada:   artesans, pagesos, mercaders...

En el cap d'aquests clases es trova el rei.

La clase privilegiada no pagava impostos  i tenia càrrecs molt importants, a més a més, eren propietaris de la major part de les terres. La noblesa es dedicava a la defensa militar i a la guerra i el clero es dedicava a l'oració.

La clase no privilegiada, treballava i mantenia als privilegiats, eran els pagesos i artesans, aquest grup no tenien drets, i estaven somés als senyors feudals. 

En aquesta época existeixen els feus que estaven formats per les terres que el rei o un noble havien entregat a un senyor feudal. El senyor es quedava amb les  millors terres on es trovava el castell, que és el lloc on vivia, avans d'estudir aquest tema en aquest curs, sabía que els castells eren molt importants en el feudalisme però no sabía molt bé perquè d'aquesta importància. Ara  ja ho sé, i tant que eren importants!!!! 

També sé que la terra la treballaven els pagesos i aquests tenien que entregar una part de la collita al senyor feudal.


QUE HE APRÉS?

La veritat és que he aprés moltes coses en aquest tema, perquè ha sigut un tema molt extens. i hem fet un recorregut per molts castells  i torres de la Vall del riu Gaia, aquest vall té una història medieval oculta que trataré d'explicar. 

El riu Gaià és un del rius que recorre, entre altres comarques, les terres de Tarragona i aquest riu a l'Edat Mitjana va tenir molta importància ja que va fer de frontera natural entre el Comtat de Barcelona i al-Andalus. Així al llarg del seu curs es van edificar molt castells i algunes torres de vigilància que van servir de fre per la invasió musulmana. Al voltant d'alguns d'aquests castells van nèixer alguns pobles como Altafulla, Tamarit, Santa Perpetua de Gaià... De tots els castells que hi ha (51 en total) nosaltres van estudiar  a clase 10,  però jo no  explicaré tots, perquè seria un treball molt extens.

Vam començar el "viatge" a Montclar, aqui he aprés que desde la torre del castell de Montclar hi ha una visió panoràmica de totes les terres del voltant i també es pot veure altres castells. 

Després ens vam traslladar a Montferri, allà vam aprendre coses sobre les torres, com que les torres es construïen en punts elevats com una muntanya o un turó per diversos motius:



-Poder comunicar-se; es podien comunicr mitjançant senyals de fum, cremaven fusta i amb el fum que sortia es comunicaven, també amb banderes, aquest sistema s'anomena semàfor. També podien utilitzar altres senyals Avui en dia també ens comuniquem amb molta gent i de moltes formes, però la forma de comunicació ha evolucionat molt, a causa de les noves tecnologies. 

                                                                                                                                                                                                                                  
-Per poder veure quan els atacaven; quant més altes estiguessin les torres més facil era controlar el moment en que els enemics s'acostaven.

També he aprés com és l'interior de les torres i perquè la porta està elevada del terra.                                                                                            

  L'interior de les torres estava formada per pisos de fusta amb escales també de fusta, si els atacaven aquestes escales les treien, això li donava seguretat. La porta  estava més alta del nivell de terra perquè així era més complicat que els enemics poguessin accedir al castell. És evident que totes els castells es construïen pensant en dificultar l'accés de l'enemic. 

Una vegada vam pasar Montferri vam anar cap a Vespella  aqui vam aprendre conceptes i termes que mai havia escoltat, com que és la "terra de ningu",  que és al-Ándalus i  que són els comtats catalans.

La "terra de ningú" era una terra que no estava habitada, que no dominaven ni els musulmans ni els cristians, però aquelles terres no van quedar del tot despoblades, però la gent que volia viure allà, vivia en coves naturals de la zona i en unes condicions pèssimes. 

al-Ánadalus: durant uns segles tota la península ibèrica havia estat conquerida per els àrabs, és a dir dominaven els muslmans tota la península ibèrica. És va formar un estat molt ric, fort i poderós, tenit com a capital Còrdova.

Comtats catalans: els musulmans van conquerir la península molt ràpidament, això va afectar gravement a lo que es l'actual Catalunya. Podem dir que els comtats catalans van ser l'origen del que després  serà Catalunya.

Ens vam traslladar cap a Clariana , vam aprendre que una clariana era un claper en mig del bosc i principlament vam explicar dues conceptes, el dret d'aprisó i la fam de terres.

El dret d'aprisió; era una llei que diu que les persones que estiguin a la terra de ningú durant trenta anys consecutius podien obtenir la propietat de la terra. De primeres sembla un fet molt avantatjós, però no ho es, ja que en aquella època la gent no tenia tanta esperança de vida, també tenien l'inconvenient que la terra de ningú estava situada enmig dels cristians i el musulmans, de manera que hi havien lluites constants entre ells, llavors s'arriscaven a que totes les seves terres  quedessin destrossat en qualsevol moment.

Com la meva mare, per la seva feina, enten de lleis, li vaig preguntar si alguna vegada havia escoltat que era el dret d'aprisió i m'ha dit  que en el Códic Civil Català actual hi ha un dret gairebé igual, que s'anomena "usucapió o prescipció adquisitiva" i que vol dir que si una persona está posseint, un terreny, una casa... que no té propietari,  i l'està gaudint de forma pacífica, és a dir, sense haver-la obtingut per la força, de forma públique, és a dir, que tot el món coneix que está utilitzant la casa com si fossi propia, i a més a més, l'utilitza de forma ininterrompuda durant 20 anys, es converteix en propietari, peró  perquè li reconeguin com propietari ha d'anar al jutge i si el jutge entén que és aplicale la usucapió, llavors podrà inscriure la casa, terreny com a pròpia. La meva conclusió és que hi ha drets que es mantenen al llarg del temps de forma similar a com van ser regulats fa molts anys. El dret d'aprisió era una manera de poder tindre una terra en propietat però crec que en aquella època era molt difícil que molta gent pogués adquirir una terra per aquest sistema., perquè com he dit avans no vivien molts anys.

Jo crec que les actuals hipoteques d'habitatges  també s'assemblen una mica al dret d'aprisión ja que quan una persona firma una hipoteca, després de molts anys es conveteix en propietari,  com sucedeix amb el dret d'aprisió, però es diferencien en que en el cas de les hipoteques la gent ha de pagar un preu per poder adquirir la propietat.  


La fam de terres,  la veritat és que quan vaig escoltar aquesta expresió no sabia a què es podia referir, i després de l'explicació del tema vaig entendre que quan la pobalció creixia tenien necesitat de cercar noves terras i havien d'anar cap un altre lloc.

Despres vam anar cap a Montmell   aqui vam aprendre una cosa anomenada cens, delmes i primicies. Els cens és un pagament que li feien els pagesos al senyor. Solia ser una part del seu ramat o la seva collita. Les delmes i primicies eren uns impostos que tenien que pagar els cristians a l'esglesia.
Avui en dia també es paguen impostos, així la gent que treballa paga impostos a l'estat perquè a canvi pugui rebre serveis com sanitat, educació... és una altra forma de rebre protecció com  passava en l'época del feudalisme.

Ens vam dirigir a Pinyana aqui vam parlar sobre els murs dels castells, que son alts per protegir el castell, en aquest castell vivia el senyor, la seva família, els seus servents i uns quants soldats. Des del castell el senyor també vigila i controla el territori.  

Vam pasar cap a Queralt  aquí van explicar que els castells inclouen moltes coses que a primera vista semblen insignificants com les pedres, pero les pots utilitzar per fer un castell, tambe arbres, es poden aprofitar per cremar-los i fer señals de fum, calentar o cuinar, donar llum...podem dir que els habitants dels castells sabien aprofitar els recursos que tenien.

Vam seguir el nostre viatge cap a Pontils  vam aprendre la paraula algarada, les algarades són atacs dels musulmans als cristians,  aquest atacs van consistir en el saqueig del territori i la destrució dels castells, i fortificacions deixant a la població sense res, i quan estaven recuperats de nou tornaven a ser atacs.  La veritat  és que podem dir que els cristians treballaven per els exèrcits que els atacaven perqué continuament s'apoderaven de totes les seves riqueses. 

Després vam parlar sobre
Tamarit i en aquesta ruta vaig aprendre  el significat  del regne de taifes, que és la desintegrció del califat de Córdova en molts regnes petits que eren economicament molt forts però políticament molt febles i per això el comte de Barcelona, que económicament era molt poderos es va aprofitar d'aquesta situació i  va oferir proteció a canvi d'uns tributs anomenats pàries.  


També he aprés una cosa molt curiosa, que ha sigut l'evolució de les plantes de les torres, primer van ser quadrades, després van ser amb les cantonades arrodonides i finalment rodones, evolució que  demostra que amb la pràctica es pot aprendre dels errors per trobar la millor manera de protegir-se i defensar-se davant l'enemic, la forma rodona és la millor perquè no té punts cecs. 

Aquest tema  del feudalisme m'ha semblat interesant  perquè he aprés moltes coses, però a la vegada m'ha  semblat molt complicat perquè, havia molt conceptes i s'ha fet una mica pesat.



COM HO HE APRÉS?

Aquest tema ho he aprés mitjançant les explicacions del Cesc a  la classe, amb animacions, textos, videos que hi ha al blog de l'asignature. També he aprés moltes coses amb l'informació que havia de buscar per fer el treball, encara que al  treball no posés tota la informació que trobaves, aprenies  moltes coses i curiositats perquè vaig llegir molt per poder contestar a totes les preguntes. Aquesta és una opinio personal, peró penso que també aprenc amb el test de l'examen, ja que ara es pot revisar i veure el que has fallat de manera que així aprens les preguntes que has fet malament. 


COM ENS HA AVALUAT?

En primer lloc hem fet un treball dividit en 10 parts, les primeres 5 parts les hem fet en parelles ( jo anava amb la Mariangeles), la veritat m'ha agradat molt treballar amb ella, penso que hem treballat be, coordinadament i si una no entenia alguna cosa ho explicava a l'altre. En aquest treball que de 10 preguntes hem fet 5-6 en parella nosaltres hem tret un 8.50. Estic d'acord amb la nota, penso que es justa, ja que habia alguna pregunta que teniem malament, però ens hem esforçat molt i crec que es necessitava més temps per poder fer-ho més tranquilament.

També m'han evaulat  la segona part del treball,  però aquesta part era individual. He tret un 8,50 i també estic contenta con la nota,  m'hauria agradat treure més nota però va anar molt justa de temps per acabar el treball i a mi m'hauria agradat repassar-ho amb calma per si volia  canviar alguna cosa. 

I per últim  m''han avaluat amb la nota del test, no estic gens contenta amb la nota, penso que  la redacció d'algunes  preguntes  estaven una mica mal formulades, i per això era una mica dificil d'entendre el que es preguntava. 

I per últim  també m'avaluará amb el treball  d'aquest blog.

En general  estic contenta perquè he aprés moltes coses que no sabia sobre aquest tema però m'assemblat  un tema un mica llarg.





Comentarios

  1. ufffffffff què he de dir, que l'alumna està més motivada que el mestre, m'hauràs d'ensenyar a editar aquests videos.............uffffffff això ho aconsegueixes tu sola , jo només et dóno una petita empenta , felicitats

    ResponderEliminar

Publicar un comentario