LA MÀSCARA DEL DOCTOR DE LA PESTE NEGRA
Si darrera de tota màscara hi ha la cara de la persona que es posa la màscara, darrere la màscara del doctor de la peste negra hi ha, a més a més, una història molt interessant.
Ens està tocant viure una situació nova per a molts de nosaltres i molt complicada per tota la societat, una pandèmia, la COVID-19. Com estem en plena pandèmia, en classe vam fer una màscara, la qual es va a utilitzar per els metges medievals per protegir-se de la peste negra, malaltia que va provocar la mort de moltíssimes persones. Es va denominar la peste negra perquè una de les seves característiques eren unes lesions cutànies que tenien una coloració negra blavosa.
Van ser moltes les explicacions que es van donar sobre l' origen de la peste negra, com per exemple que era un fenomen sobrenatural debut a la còlera divina, era un càstig per els pecats cometits per la humanitat, però la veritat és que la malaltia està provocada per un bacteri, Yersina pestis, que afecta a la rata negra i que es contagia per la picada de les puces, que són parasits que viuen als rosegadors.
Per protegir-se dels seus efectes devastadors, al segle XIV els metges van utilitzar un vestit específic que incloïa una màscara en forma de bec d'au. La pesta negra ha estat una de les plagues més letals de la història de la humanitat. I com d'aquesta malaltia no hi havia cura i feia mol mala olor portaven les màscares per protegir-se ( encara que realment no estaven protegits) i al final del bec li posaven plantes aromàtiques ja que feien bona olor, ( ej menta ).
Construcció de la nostra màscara
Aquesta màscara la havíem de fer en parelles, utilitzant les plantilles que ens va donar el professor, jo la vaig fer amb la meva companya, l'Ariadna. Les dues ens vam repartir el material que necesitavem i nosaltres van utilitzar els següents materials:
- Cartolina negra
- Paper daurat autoadhesiu
- Cola
- Plàstic per als ulls
- Diferents adorns ( pedres de colors)
- Plantilles per retallar les peces principals
Com ja teniem els materials ara tocava començar a fer la màscara:
1. Vam començar retallant les peces de les plantilles, després amb un llapis de color blanc (ja que la nostra cartolina era negra) vam passar la plantilla a la cartolina, la vam retallar y amb un celo de color negre vam enganxar totes les peces, ( 4 peces principals) hi havia una que la vam pegar amb cola de barra ja que si li posavem celo es veuria. El primer que van enganxar va ser el bec i després la peca que cobreix la resta de la cara.
2. Una vegada que ja teniem l'estructura de la màscara vam passar a fer els ulls utilitzant un plàstic transparent que ens va donar el professor, amb el plàstic vam fer un cercle, i ho vam enganxar a un tros de cartolina tallat previament, i una vegada ja teniem els dos ulls els vam colocar a la màscara.
3. Després vam colocar una tira per darrere, de banda a banda de la màscara per poder subjectar-la al cap.
4. Per últim teniem que decorar-la, jo vaig portar un rotllo de paper daurat autoadhesiu, de manera que vam utilitzar el paper daurat per fer la punta del bec i els laterals, una vegada ja teniem les mesures fetes i el paper daurat retallat vam engaxar-lo, damunt el paper daurat vam posar uns diamants de color negre i daurat per decorar-la millor, i per fi, ja vam acabar la nostra màscara.
La veritat és que m'agradat molt treballar amb l'Ariadna, ja que penso que hem treballat les dues per igual, que ens hem cordinat molt be i ens ajudaven mutuament.
També penso que hem tingut temps suficient per fer la màscara amb els dies que ens va donar el professor perquè hem treballat aprofitant el temps, i per això l'últim dia vam aprofitar per fer fotos per posar-les al nostre blog.
Amb aquesta activitat he aprés que la màscara del doctor de la pesta negra no és només una màscara per disfressar-se per carnaval sinó que també és una màscara que té una història que tothom hauria de coneixer. En l'època de la peste negra utilitzaven aquesta màscara en forma de bec, i avui per protegir-nos de la COVID-19 utilitzem mascareta quirúrgica, FPP 2, de tela, que són menys decoratives però més pràctiques i còmodes.
La conclusió que jo extrec d'aquesta activitat és que com al llarg de la història de la humanitat hi ha hagut moltes pandemies, la societat ha hagut d'utilitzar diferents formes de protecció, abans, la màscara com la que hem fet, que es va a utilitzar durant l'època de la pesta negra i avui las màscaretes, però avui també hem adoptat altres mesures de protecció, com per exemple el distanciament social, gel hidroalcoholic, i altres mesures més rectrictives, com el confinament, però amb aquesta manualitat haurem de pensar que la societat no és inmune a futures pandemies i que per això cada vegada que aparegui una altra pandemia haurem de protegir-nos de manera que la màscara que hem fet va ocupar un lloc en la nostra vida com símbol de protecció i que no va ser només un objecte de carnaval.
Estic molt contenta amb la nota que ens ha posat el professor, un 10.
molt documentat i treballat
ResponderEliminar