QUI VA SER EN PERATALLADA ( LA RODA DE NEWTON I LA BALDUFA ESTROBÒSCOPICA)
QUI VA SER EN JOAN PERATALLADA
Que he après?
He après moltíssimes coses sobre Joan Peratallada, ja que no només he après coses sobre la vida d'aquest home (a que es dedicava, que li agradava fer, en quina època va viure...) si no que tambè he après coses relacionades amb ell.
Joan Peratallada és un dels grans mestres de l'alquimia medieval junt amb Ramón Lull i Arnau de Vilanova, i és també un dels innovadors de la ciencia del segle XIV. He après que Joan Peratallada va escriure un llibre molt important titulat "De Consideratione quintae essentiae", en aquest llibre indicava que l'alcohol era quinta essentiae i que era la solució contra tota malaltia. Això va ser important perquè altres farmacèutics van buscar altres quintes essenties de minerals i plantes.
Com he dit abans també, van ser molt importants Ramon Lull i Arnau de Vilanova, he après que Ramon Lull va escriure "El llibre de les bèsties" i Arnau de Vilanova va escriure "El llibre de medicina ".
També amb Joan Peratallada he repasat les figures geomètriques més bàsiques (hexàgon, pentàgon, cercle...)
He après quines ciutats formaven part de la Corona d'Aragó, també hem repasat fraccions, he après que plantes aromàtiques podem trobar en les muntanyes catalanes i a quina altura es poden agafar aquestes plantes (farigola i espigol fins a 1.000 m, salvia i oregan de 1.000 a 1.500 m i valeriana i genciana en la alta muntanya de 1.500 a 2.000 m).
També he aprés que és la destilació (és el procés químic per separar els ingredients d'una barreja líquida) i he repasat els diferents estats de la materia, i una cosa molt important que he aprés és els noms dels vents i que és la rosa dels vents (la rosa dels vents indica els 8 vents més importants i les seves direccions segons els punts cardinals). M'ha agradat molt aprendre el nom d'una pedra molt utilitzada per pintar el cel en les pintures de les iglesies romàniques, aquesta pedra és l'aerinita.
Una cosa molt curiosa que he après es la llegenda del Pedraforca, segons la cual les bruixes es reuneixen al Pedraforaca l'última nit de l'any. Aquesta llegenda diu que les bruixes estaven dividides en dos vàndols fent molt de soroll, motiu per el que els habitants es van espantar, i per això els habitants van pregar a Sant Miquel i aquest va donar un cop amb la seva espasa i va dividir la muntanya en dues parts per separar als dos vàndols de les bruixes, d'aquí la forma que te actualment la muntanya.
He après un tema relacionat amb la roda de Newton, que és la roda de colors que està composta amb colors primaris (vermell verd i blau) i secundaris (magenta ciant i groc),, de la barreja dels tres colors primaris surten els secundaris i de la barreja de un color primari amb un color secundari surt un color terciari.
Cóm ho he après?
Totes aquestes coses que he explicat abans las he après d'una forma molt divertida, amb un joc sobre Joan de Peratallada que ens va dir el Cesc que podriem trobar a internet. Aquest joc consistia en superar les proves que et deien, per cada prova que superaves una pantalla que et pasaves, el joc tenia 20 pantalles, quan iniciaves una pantalla et donaven una clau per si de cas no acabaves de jugar a aquella pantalla, dons posaves aquella clau i tornaves a la pantalla que estaves jugant, cada prova tractava d'un tema diferent (destilació, canvis d'estat, figures geomètriques, llum,, colors, viatges per distintes ciutats....) i en algunes pantalles et feien preguntes com qui era el autor del Llibre de les besties... a mi algunes pantalles em semblaven fàcils i ràpides de fer, altres complicades i l'última pantalla hem semblava molt difícil, ja que et donaven un temps per aconseguir un color identic al model que et donaven, per aconseguir-ho et donaven fusta, gemes de color verd i una planta aromàtica. Jo pensava que el color que habia fet era molt semblant però el joc no m'ho aceptaba. Finalment, ho vaig aconseguir.
Com m'han avaluat?
Sobre el Joan Peratallada el Cesc no ens ha fet ninguna prova o kahoot, però m'ha agradat molt fer aquest joc perquè he après moltes coses de materies diferents, i m'ho he pasat molt bé.
LA RODA DE NEWTON
Que he après?
La roda de Newton es un dispositiu inventat per Isaac Newton que consisteix en un cercle dividit en set parts pintades cada part amb un color de l'Arc de Sant Martí (groc, vermell, taronja, blau, blau fos, verd i lila). Al girar el disc a gran velocitat es veuen que tots els colors convinats formen el color blanc, això vol dir que el color blanc es forma amb els set colors de l'Arc de Sant Martí. Quan la llum blanca arriba a un objecte aquest només reflecta el color del que està fet.
Newton va ser la primera persona en poder entendre que era un Arc de Sant Martí ja que va fer pasar la llum blanca per un prisma de vidre i es van descompondre en els colors del Arc de Sant Martí.
He après a fer una roda de Newton amb un disc CD i pintures amb els colors del Arc de Sant Martí.
Cóm ho he après?
Tot ho relacionat amb la roda de Newton ho he après de diverses maneres, desde vídeos que ens posava el Cesc a la classe i explicacions que en donava ell. Aquests vídeos estaven a la web de carpetes d'aprenentatge, i un, explicava com fer un disc de Newton casolà, un altre parlava de com fer un altre disc de Newton casolà però ho feia d'una manera diferent i l'últim, era un vídeo de dibuixos animats en el que el protagonista que era Newton explicaba el pas de la llum blanca per un prisma de vidre.
En la classe hem fet una roda de Newton casolana de la següent forma:
Els materials que em fet servir són: un disc que no necessitem o que no funcioni, un paper, tisores, colors (groc, vermell, taronja, balu, blau fosc , verd i lila), pegament (en barra, cola blanca silicina calenta) i una canica.
Procediment: he calcat el disc en un full de paper, desprès ho vaig retallar i li vaig fer un forat en mitg, bàsicament com si fosc un disc de paper, després vaig dividir el cercle en set parts iguals amb un transportador d'angles, i vam pintar cada part amb el color corresponent del Arc de Sant Martí i hem col·locat la canica en mig per poder fer-la girar.
Aquí et deixo una foto de com hem va quedar a mi.
Com m'han avaluat?
M'han evaluat en primer lloc per l'actitud, es a dir, per portar el material que en cada cas ens demanava el Cesc, en aquest cas portar el disc ( CD), tambè m'han avaluat per l'interès que he mostrat al fer la roda de Newton i també per el procediment, es a dir per com ha quedat acabada la roda de Newton. Jo crec que el Cesc m'ha evaluat molt bè perquè he tret unes notes molt altes i estic molt contenta.
BALDUFA ESTROBOSCÒPICA
Que he après?
He après que una baldufa és un cos que pot girar sobre una punta, en el nostre cas sobre una canica sobre la que es situa el seu centre de gravetat. La baldufa estroboscòpica quan gira ens permet visualitzar-la com si estiguès immòbil o girant molt lentament.
El efecte estroboscòpis es prodeuix al il·luminar mediant destells un objecte que es mou de forma ràpida i periódica. Aquest és l'efecte visual pel que ens sembla veure un cos que gira com si estiguès detingut, quan ho il·luminem amb una llum ràpida que s'apaga i s'encen a la mateixa velocitat que gira l'objecte.
Això produeix una il·lusió óptica, es a dir que el que estem veient no és real, es podria dir que els nostres ulls enganyen al nostre cerbell i la informació que hi arriba no es veritat, axiò és una petita definició de que és una il·lusió óptica.
El efecte estroboscòpic en el cinema es produeix perquè nosaltres pensem que veiem una secuencia sense talls pero en realitat el que estem veien son fotogrames que pasen a gran velocitat, ja que un disc estroboscòpic mostra imatges en moviment.
I tambè he apres a fer una baldufa estroboscòpica amb un disc CD, una plantilla amb rectangles blancs i negres i una canica
Com ho he après?
Amb els vídeos que hi ha a la web de carpetes d'aprenentatge, un explica com fer una baldufa estoboscòpica i en un altre vídeo surten escenes de pel·licules amb efecte estroboscòpic.
He après tot això amb una baldufa estroboscòpica casolana, en el disc en el que hem fet la roda de Newton hem enganxat a l'altre cara la plantilla que ens va donar el Cesc i al fer-la girar vam veure l'efecte mencionat abans.
Com m'han avaluat?
Per el procediment de com m'ha quedat la baldufa estroboscòpica i per l'interes mostrat a la classe i també hem valoraran per aquest portfoli.
Comentarios
Publicar un comentario